ciasto drożdżowe

Porcja na solidną babę, choć kojarzy mi się głównie ze świętami Bożego Narodzenia. Babcia zawsze piekła takie ciasto, w blachach jak do keksu, takich długich. Zawsze było z ogromną ilością kruszonki a my siedzieliśmy przy stole, dawno objedzeni do nieprzytomności i jedliśmy ciasto (głównie wybierając kruszonkę). Zadziwiające, że nigdy chyba nie pojawiało się w postaci baby wielkanocnej… To ja, chyba w zeszłym roku, postanowiłem w formie baby, postawić je na stole na Wielkanoc. Do przepisu babci dodałem też szafran.

Po latach – czyli chyba właśnie w zeszłym roku? – dowiedziałem się, że babcia dostała ten przepis od swojej przyjaciółki i sąsiadki, Cioci Joli. I – żeby było zabawniej – babcia spytała mnie o przepis, bo tyle lat nie robiła tego ciasta a kartkę z zapisanym przepisem gdzieś zgubiła… Podałem go jej, przypominając, że kiedyś to ona mi go dała.

Taka klamra kompozycyjna.

Składniki:

  • 1/2 kg mąki
  • 5 żółtek
  • 1 całe jajko
  • 1 paczka (100g) świeżych drożdży
  • 1 szklanka cukru
  • 1 szklanka mleka
  • 1 łyżeczka oliwy
  • 1/2 kostki masła (125 g)
  • rodzynki
  • szafran (kilka pręcików)

Drożdże rozrobić w ciepłym mleku z odrobiną cukru. Odstawić, żeby zapracowały.

Szafran wrzucić do kieliszka (takiego do wódki) i zalać ciepłą wodą.

Ubić jajka z cukrem.

Rozpuścić masło.

Wszystko razem wymieszać, dodać mąkę i rodzynki. Solidnie wymieszać.

Wlać do formy i piec 25 minut w piekarniku nagrzanym do 180°C.

Bardzo dobre, bardzo proste, bardzo ładnie wyrasta.

Ten wpis został opublikowany w kategorii ciasta, wielkanocne i oznaczony tagami , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

