kurczak z mascarpone

Dziewczynki chciały kurczaka, ja przeglądałem swój stary zeszyt z przepisami… Przypomniałem sobie, że kiedyś, dawno temu, jak nie mieliśmy jeszcze dzieci, piekliśmy takiego kurczaka i był bardzo smaczny (choć w zasadzie nie lubię kurczaka). Postanowiliśmy spróbować ponownie.

Składniki:

  • 1 kurczak (kupiłem zagrodowego)
  • 1 serek mascarpone
  • 1 cytryna
  • 1/2 główki czosnku
  • 1 gałążka (spora) rozmarynu
  • 1 gałązka (spora) tymianku
  • sól morska
  • szynka parmeńska (choć tym razem wziąłem wędzoną słoninę, którą akurat miałem w lodówce; boczek – za pewne – byłby równie dobry)
  • 1 kieliszek białego wina
  • 1 chochla bulionu (ew. wody)

Kurczaka natrzeć wewnątrz i na zewnątrz solą morską. Na piersiach oddzielić dłonią skórę od mięsa (łatwo idzie od dołu, że tak powiem, kurczaka). Między skórę a mięso włożyć mascarpone, ile wlezie. Uważać, żeby skóry nie porozrywać (ja, oczywiście rozerwałem, więc pospinałem ją wykałaczkami…).

Do środka kurczaka włożyć obrany czosnek- każdy ząbek zgnieść ręką na blacie. Włozyć rozmaryn i tymianek. Cytrynę ponakłuwać szpikulcem, też włożyć do środka kurczaka. Związać nogi z kuprem, żeby zamknąć otwór.

Boczek, słoninę, czy inną szynkę parmeńską położyć na wierzchu – topiący się tłuszcz doda dodatkowej soczystości mięsu i wytworzy doskonały sos.

W przepisie w kapowniku napisałem „piec na podstawce z cebuli”. Bardzo śmieszne – dzisiaj nie udało mi się kurczaka na cebuli stabilnie położyć, więc pokroiłem ją na ćwiartki i włożyłem pod kratkę, na której położyłem kurczaka. Dobrze jest na dno naczynia do pieczenia kubek wody – mięso nie będzie wysychać dzięki parze wodnej, skapujący tłuszcz się nie przypali, bo wpadnie do wody.

Piec około godziny (w zależności od wagi kurczaka) w piekarniku nagrzanym do 180°C.

Kiedy mięso będzie upieczone, przełożyć na półmisek i pozwolić chwilę odpocząć. W międzyczasie, do sosu z pieczenia dodać mąkę pszenną, chochlę bulionu (może być woda) i kieliszek białego, wytrawnego wina. Postawić na ogniu i zagotować, do zgęstnienia.

Polecam.

Ten wpis został opublikowany w kategorii dania główne, drób, kuchnia fusion, pieczone i oznaczony tagami , , , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

